Introduktion til min blog

”Den er bare fræk, det er sådan en hest der bare skal have at vide hvor skabet skal stå!” ”jeg bryder mig ikke om at bruge godbidder som bestikkelse” er sætninger jeg jævnligt møder og har mødt siden, jeg startede med at undervise for mere end 10 år siden.

Måske er du en af de mennesker, der har sagt sådan, eller måske har du endda fået det at vide af en træner eller underviser. Det største problem med begge disse sætninger er, at de viser manglende indblik i den forskning, der er lavet omkring heste (og andre dyrs) læring. Se evt. min blogpost ”hvad er læringsteori?” Og det er et generelt problem for heste verdenen.

Professionelle, uddannede trænere kender for lidt til læringsteori

Et australsk studie af Amanda K. Warren-Smith & Paul D. McGreevy fra 2015 har undersøgt ride instruktørers forståelse af læringsteorien i hestetræning. Chokerende nok kunne kun 11.9% korrekt forklare brugen af negativ forstærkning, hvilket er den mest almindelige brugte tilgang i hesteverdenen. Hele 51.5% forvekslede det med straf.

Når det kommer til positiv forstærkning, er tallene endnu mere nedslående. Kun 2.8% kunne korrekt forklare hvad positiv forstærkning er. 50.6% beskrev det som negativ forstærkning. Omkring 85 % af instruktørerne tilkendegav at slip af pres var den mest effektive belønning. Pr definition er slip af pres ikke en belønning, men derimod negativ forstærkning. Kun omkring 2 % af gruppen tilkendegav, at brug af foder var den mest effektive belønning. Selv om det er den mest almindelig brugte belønning. Som instruktør finder jeg undersøgelsen utroligt bekymrende, men desværre ikke overraskende.

Heste sporten er i min opfattelse måske den sportsgren, der er allerdårligst til at tage ny viden og forskning til sig. Det er en sport, hvor traditioner er alt overskyggende og hvor personlige og anekdotiske erfaringer vejer tungere end upartisk forskning. En stor del af grunden til dette er, at de mest almindelige hesteuddannelser rundt om i verden slet ikke underviser i læringsteori. Og hvor skulle den viden komme fra, hvis ikke man bliver undervist i det på uddannelserne? En anden del af problemet er, at de fleste af os lærer at ride på rideskoler, som ansætter folk alene på grund af deres erfaring og faktisk ofte fravælger uddannede fagfolk som kan undervise i dette emne. Læs mere om dette i min blogpost ”Hvorfor er det dyrt at gå på til ridning?” Læringsteorien er slet ikke nogen ny opdagelse, de første grundsten til den læringsteori vi kender i dag, blev lagt for næsten 100 år siden af BF skinner. Teorien er for længst implementeret i skolesystemet, i træning af alle andre slags dyr samt i coaching af alle andre sportsgrene.

Det er på tide, at hesteverdenen tager videnskaben til sig og på denne blog vil jeg efter bedste evne forsøge at informere om både det teoretiske og det praktiske i moderne videnskabs baseret hestetræning, i særdeleshed omkring brugen af positiv forstærkning.

Hvem er jeg til at skrive om sådan et emne? Jamen, jeg er såmænd “bare” en instruktør med stor passion for at lære alt hvad der er at lære om heste og som nyder at fordybe sig i en god forsknings journal på google scholar. Jeg gør ikke noget andre ikke også kan. I den moderne verden vi lever i er al informationen til rådighed for den som ønsker at finde den. Mit mål med bloggen er at gøre al den information mere tilgængelig og letlæselig.

Jeg håber, at du, kære læser, vil få glæde af mine skriverier. Og jeg håber selvfølgelig at du, hvis du har mod på det, vil tjekke mine referencer og selv danne din egen mening. Tag ikke mine ord for gode vare. Læs forskningen. Den taler for sig selv.

Referencer:

Amanda K. Warren-Smith & Paul D. McGreevy 2015: Equestrian Coaches’ Understanding and Application of Learning Theory in Horse Training